20. dec 2013
Faglige artikler

PLA - Produkt Liste Annoncer

NB! Produkt Liste Annoncer er nu blevet lavet om til Google Shopping. 

Revolutionerer AdWords annoncering?

Den 7. november 2013 gik Produkt Liste Annoncer, også kaldet PLA, live i Danmark. Produkt Liste Annoncer er som sådan ikke noget nyt, da det har været tilgængeligt i bl.a. USA og Tyskland i længere tid, men det er altså først nu, at Danmark er kommet med på vognen.

Hvad er Produkt Liste Annoncer?

Du er højst sandsynligt allerede stødt på disse annoncer via dine daglige søgninger på Google. Produkt Liste Annoncer er kort fortalt en ny grafisk- og produktorienteret annonceform på Google som kan vise helt specifikke produkter med billede, titel, pris og produktbeskrivelse. 
Se dette screenshot taget direkte fra Google:

PLA annoncer

I eksemplet bliver der søgt på "Thule cykelholder", og i søgeresultatet i højre side vises annoncer for cykelholdere af mærket Thule. Når man klikker på et af produkterne, kommer man direkte ind til den pågældende vare i den pågældende webshop. Det vil altså sige at 'What You See Is What You Get'. PLA kan betegnes som en form for ”Pricerunner” på Google.

Hvorfor benytte Produkt Liste Annoncer?

  • Grafiske annoncer dominerer tekstannoncer: Det er gammel viden, at folk har højere tilbøjelighed til at klikke på billeder og grafiske objekter end rene tekstobjekter. Dette resulterer i, at Produkt Liste Annoncer ofte får højere klikrater end traditionelle Adwords annoncer.
  • Højere relevans mellem søgning og søgeresultat: Man kan i mange tilfælde ramme en kundes søgning og behov direkte, ved at vise relevante produkter som passer til det, som kunden konkret søgte på. Jo mere specifik søgningen er, f.eks. i form af mærke, størrelse, pris, farve eller specifikation, desto bedre er Produkt Liste Annoncer – da disse bliver udløst ved netop disse kriterier.
  • Lavere bouncerate: Brugerne har klare forventninger, inden de klikker på annoncen, da de kan se de vigtigste informationer om varen på forhånd, såsom produktbilledet, den konkrete pris, produk-titel og evt. produktbeskrivelse. Dermed mindskes bounce-raten, da brugeren bliver mødt af den konkrete vare på websitet, som han eller hun klikkede på i annoncen på Google.
  • Flere annoncer til én søgning og mere annonceplads: I modsætning til traditionelle Adwords annoncer, så kan én udbyder godt vise flere produktannoncer til én søgning. Se førnævnte billedeksempel hvor Dækbutikken har 5 viste produkter ud af 8 mulige. En annoncør kan også både blive vist i produktannoncerne og samtidig vises via en regulær tekstannonce – dvs. man optager mere plads på Googles søgeresultatside, hvilket ofte er en god ting.

Hvad kræves der for at bruge Produkt Liste Annoncer?

For at bruge Produkt Liste Annoncer, skal der opsættes et product feed i Google Merchant Center, og kampagnerne skal sættes op i Google Adwords

  • Product feed i Google Merchant Center: Man opretter et product feed til alle sine varer, eller til de varer man ønsker at annoncere på, i Google Merchant Center (se nedenstående billede). Google Merchant Center fungerer som en kontrolport, som varerne skal igennem og godkendes, før de kan blive vist på Google. Derfor kræves det at product feedet overholder Googles guidelines. Det skal f.eks. som minimum indeholde følgende værdier: Titel, ID, Description, Link, Imagelink, Condition, Availability og Price og skal være i et standard tekst (.txt) format eller .xml format – sidstnævnte anbefales til udbydere med mange varer.
    Google Merchant center
  • Opsætning af kampagner i Adwords: Efter man har uploadet product feedet og fået godkendt sine produkter i Google Merchant Center, linker man sin Google Merchant Center konto til sin Google AdWords konto. Herefter kan man oprette Produkt Liste Annoncerne inde i AdWords, præcis som ved andre kampagner.
    Google adwords opsætning

Målrettet mod e-commerce sites og produktorienterede forhandlere

Produkt Liste Annoncer er særligt målrettet e-commerce sites, såsom online webshops, der sælger specifikke varer på nettet. Dette udelukker indtil videre en stor del andre typer af forhandlere på nettet, men efter sigende vil Google gerne udvide fremadrettet til andre brancher som eksempelvis rejsebranchen.

Der er selvfølgelig nogle omkostninger involveret i at få udarbejdet et product feed, men når dette først er oppe at køre, kræver selve feedet normalvis ikke ret megen vedligeholdelse. Hvis man allerede har oprettet et product feed til sine varer ifm. andre services, såsom Google API eller varekatalog, handler det ofte blot om at få tilpasset og konverteret dette. til et format som stemmer overens med Googles guidelines.

Hjælp til opsætning

Hos Intern1 har vi allerede stor erfaring med Produkt Liste Annoncer, hvor vi har sat det op for flere af vores kunder. Vi ser positive tendenser med især en lavere omkostning per salg skabt ift. almindelig Adwords-annoncering. Kontakt os endelig hvis du har brug for hjælp til opsætning af Produkt Liste Annoncer.