Hvor tabes brugeren - find svar med Google Analytics
05. maj 2013
Faglige artikler

Google Analytics - Hvor og hvorfor tabes brugeren?

Alle har en mening om, hvad der virker eller ikke virker på en hjemmeside, nogle synes én opstilling er pæn og andre en anden. Men hvorfor gætte på hvor brugeren går i stå/mistes på en hjemmeside, når alt kan måles og ses i statistikken, også hvor de potentielle kunder forlader ”butikken”? Det er disse muligheder, vi ser nærmere på herunder.

Et rigtig godt værktøj, som er gratis at bruge, er Google Analytics. Har du ikke allerede adgang til din konto, så kontakt os, så hjælper vi dig gerne i gang.

Afslutningssider

Ved brug af Google Analytics kan du under menupunktet ”Indhold”, finde rapporten ”Topplacerede afslutningssider”. Rapporten fortæller, på hvilke af dine sider besøgende oftest slutter deres besøg. Statistikken angiver også, hvor mange procent af sidevisninger på siden, der ender med at være en afslutning - og er tallet for dette højt, forlader en stor del af dem, der ser denne side, dit website.

Google Analytics afslutningssider

Denne information kan bruges til at forbedre dine sider og forsøge at fastholde brugeren på siderne, så han/hun kan ledes mod andre af de mål, du måtte have med siderne. Man kan nemt navigere direkte til siden via ikonet til venstre ud for linkene.

Der kan være to hovedårsager til at brugeren afslutter sit besøg:

  • Han har fundet det søgte og har fået svar/købt det ønskede.
  • Han har ikke fundet det søgte af uvisse årsager, og brugeren går videre til den næste potentielle udbyder.

I sidstnævnte tilfælde er det naturligvis rigtig skidt - kunden tabes fordi hjemmesidens indhold eller opbygning ikke gav svar på det søgte.

Men uanset årsagen til at besøget måtte slutte på siden, kan det være en god idé at tage et kig og se om ikke sidens indhold kan forbedres, så brugeren fastholdes og eksempelvis går mod et af din hjemmesides næste mål. Det kunne fx være tilmelding til et nyhedsbrev, download af brochure, søgning af produkt/rejse/information eller lignende.

En side med f.eks. kontaktinformationer eller åbningstider vil typisk have en høj andel af brugere der afslutter, uden at det nødvendigvis er et problem. Men er siden derimod en vareoversigt eller et produkt, så er en høj andel af afslutninger ikke gode. Det kunne tyde på, at mange brugere ikke kan finde, hvad de søger.

Afvisningsprocent

Et tal der ofte hænger sammen med antallet af afslutninger, men kan være til endnu større nytte, er afvisningsprocenter, som Google definerer: 
”Afvisningsprocenten er procentdelen af besøg, der kun ser en enkelt side eller besøg, hvor personen forlader dit websted fra adgangssiden (destinationssiden). Brug dette som en målestok for kvalitet - en høj afvisningsprocent betyder generelt, at webstedets adgangssider (destinationssider) ikke er relevante for dine besøgende. Jo mere overbevisende dine destinationssider ser ud, desto flere besøgende vil blive på dit websted og foretage en konvertering.”
Du finder afvisningsprocenten i flere rapporter, bl.a. ”Indhold på topniveau”.

Google Analytics - Indholdseffektivisering

Tips til fastholdelse og nedbringning af afvisningsprocenter

  • Call to action: Få mere information klik her / kontakt os / bliv ringet op.
  • Lok med andre muligheder, fx nyhedsbrev, alternative produkter og teasere for andre sektioner af sitet.
  • Sørg for at indholdet på siden matcher tekst/indhold i eksempelvis annoncer og nyhedsbreve, så brugeren hurtigt føler sig tryg ved, at siden leverer, det han søger.

Hvad er det brugeren ikke kan finde?

Du kan få hjælp til at se, hvad brugeren f.eks. ikke kan finde, hvis du har en søgefunktion på din hjemmeside. Såfremt søgefunktionen er koblet sammen med Google Analytics, kan du via punktet ”Webstedssøgning” finde de ord/sætninger, der er søgt på. Det kan give stof til eftertanke, og måske endda ideer til produkter du ikke viste, at dine kunder ville efterspøge hos dig.

God fornøjelse med at fastholde dine brugere og lede dem mod dit kasseapparat/mål.